Για τον Περικλή Κοροβέση

Posted: Αύγουστος 22, 2014 in Η φυλή των συγγραφέων

 

 P1050435                                                                                                                         φωτο: Χαρά Πελεκάνου

Πάνε πολλά χρόνια από τότε που πρωτοδιάβασα το όνομα Περικλής Κοροβέσης. Ήταν το 1969 κι εγώ ζούσα στο Παρίσι, όταν πρωτοκυκλοφόρησε το βιβλίο του Ανθρωποφύλακες, στη Γαλλία και στα ελληνικά, παρακαλώ…

Διαβάζοντας το βιβλίο με τη συγκλονιστική μαρτυρία του για τα βασανιστήρια που υπέστη κατά τη σύλληψη και την κράτησή του από τη Δικτατορία, ο Κοροβέσης έπαιρνε σάρκα και οστά, και γω ένιωθα πως ζούσα μαζί του στο κελί του και τον συντρόφευα στα βασανιστήρια και στο πείσμα του και μοιραζόμουνα την αγωνία του να επικοινωνήσει με τους άλλους, όταν τον είχαν στην απομόνωση. Και ο Περικλής έγινε φίλος και ήρωάς μου. Και πρέπει να πω, ότι με δίδαξε στάση ζωής. Κάπως έτσι θα ήθελα κι εγώ να σταθώ σε μια ανάλογη στιγμή…

Κι όταν η Κίττυ Αρσένη κατέθεσε στο Συμβούλιο της Ευρώπης, ακολούθησαν το παράδειγμά της η Νατάσα Μέρτικα, ο Γιάννης Λελούδας κι ο Περικλής Κοροβέσης και καταθέσανε για τα βασανιστήρια στα οποία υποβλήθηκαν και οι μαρτυρίες τους καταγράφηκαν στην έκθεση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων του Συμβουλίου της Ευρώπης. Κι ήταν ουσιαστικά αυτές οι μαρτυρίες που κατάφεραν το σοβαρότερο πλήγμα κατά του Δικτατορικού καθεστώτος που κατηγορούνταν για παραβίαση των βασικών ελευθεριών αλλά και για τη χρήση βασανιστηρίων. Κι έτσι η Χούντα των Συνταγματαρχών βρέθηκε απομονωμένη ουσιαστικά από όλο το Δυτικό Κόσμο.

Αργότερα, στη δεκαετία του 80, όταν  ζούσα στο Κρανίδι της Πελοποννήσου,  μας επισκέφθηκε ένας παλιός καλός φίλος μαζί με μια κοπέλα που μόλις είχε γνωρίσει στο Χορευτό του Πηλίου. Η κοπέλα ήταν ένας ελεύθερος άνθρωπος που όμως το τόνιζε διαρκώς και σε κάθε ευκαιρία.

Κάποια στιγμή τη ρώτησα πού μένει και μου είπε κάπου στην Κυψέλη.

«Μένεις μόνη;»

«Όχι, μένω σε κοινόβιο».

«Α, ωραία», είπα γω, «πολλές γυναίκες και πολλοί άνδρες…»

«Μπα», είπε εκείνη, «είμαστε 5 γυναίκες κι ένας άνδρας!»

«Α, ναι, και ποιος είναι ο τυχερός;»

«Ο Περικλής Κοροβέσης», είπε εκείνη.

«Καλά και δεν ψάχνετε να βρείτε μερικούς άνδρες ακόμη;» Ρώτησα αφελώς. «Μα αφού είμαστε μια χαρά έτσι», μου απάντησε η κοπέλα…

Στην πραγματικότητα, τον Περικλή έμελλε να τον γνωρίσω πολύ αργότερα από τη φίλη μου και σύντροφό του Μαρία. Και δεν του έχω ομολογήσει ποτέ ότι υπήρξε ο ήρωάς μου. Και του το λέω, απόψε.

P1050390

φωτο: Χαρά Πελεκάνου 

Το καινούριο βιβλίο του Περικλή Κοροβέση Παράπλευρες καθημερινές απώλειες, κυκλοφόρησε  από τις Εκδόσεις των Συναδέλφων, και αναφέρομαι στον εκδοτικό οίκο γιατί έχει τη σημασία του. Είναι μια πρωτόγνωρη εκδοτική συνεργατική προσπάθεια 8 ανθρώπων, που έχουν δουλέψει για χρόνια στο χώρο του βιβλίου και γνωρίζουν καλά «πρόσωπα και πράγματα» στον επαγγελματικό αυτό χώρο όπου γενικώς οι εκδότες εκδίδουν βιβλία συγγραφέων οι οποίοι δεν αμείβονται σχεδόν ποτέ! Οι Εκδόσεις των Συναδέλφων φαίνεται λοιπόν να κομίζουν ένα νέο ήθος στο χώρο της παραγωγής του βιβλίου…

Στο οπισθόφυλλο του βιβλίου του ο Περικλής Κοροβέσης γράφει: «… Σε εποχές ζόφου και φόβου, σαν και αυτήν που ζούμε τώρα στην Ελλάδα, έχουμε δύο τρόπους αντίδρασης: ο πρώτος είναι να αφήσουμε το σκοτάδι να μπει στην ψυχή μας και να τη μαυρίσει• ο άλλος είναι να αξιοποιήσουμε το φως που έχουν συσσωρεύσει τα φωτοβολταϊκά της καρδιάς μας…»

Ο Περικλής είναι βαθύτατα ουμανιστής και αγαπάει τον άνθρωπο με τις αδυναμίες του. Ακόμη κι αν πρόκειται για κάποιον εγκληματία, προσπαθεί να ερμηνεύσει τη συμπεριφορά του, να καταλάβει τους λόγους που τον ώθησαν στο έγκλημα.

Ο Περικλής αγαπάει τις γυναίκες και χωρίς να το έχουμε κουβεντιάσει, είμαι βέβαιος ότι σε όλη του τη ζωή, συζούσε, παρακολουθούσε και μάθαινε από τις γυναίκες. Έμαθε να μην είναι πολέμαρχος, έμαθε να μην προσπαθεί να επιβάλλεται, έμαθε να κατανοεί και να αποδέχεται τον άλλο, το διαφορετικό. Και μάθαινε και από τη δική του θηλυκή πλευρά. Την πλευρά του «άλλου» που ενυπάρχει σε όλους μας και που συχνά θέλουμε να την αγνοούμε. Οι άντρες στην Ελλάδα είναι αρκετά «ματσό», και πιστεύω, χωρίς να παίρνω όρκο, ότι το μεγαλύτερο μέρος του ανδρικού πληθυσμού στη χώρα μας θέλουν να αγνοούν ή απλώς αγνοούν την ύπαρξη της κλειτορίδας η οποία είναι το θηλυκό αντίστοιχο του πέους και η γυναίκα, όπως και ο άνδρας, έχει ανάγκη να χαϊδευτεί εκεί για να έρθει σε οργασμό.

Και ο Περικλής στις Παράπλευρες καθημερινές απώλειες γράφει γι’ αυτό:

«Σε τριάντα χώρες του κόσμου ακρωτηριάζουν τα κορίτσια σε τρυφερή ηλικία για να μείνουν αγνά. Κόβουν την κλειτορίδα τους γιατί τη θεωρούν ουρά σκορπιού. Οι ειδήμονες στη Δύση αποδίδουν αυτό το έγκλημα στο Ισλάμ. Οι ακροδεξιοί φονταμενταλιστές δήμιοι δικαιολογούν το θάνατο της γυναικείας χαράς ως θέλημα του προφήτη. Επιτέλους, Δύση και Ανατολή συμφωνούν. Αλλά κανείς τους δεν έχει διαβάσει το Κοράνι για να δουν πως πουθενά δεν γράφει κάτι τέτοιο. Ο καλός φανατικός, για να δικαιολογήσει τη βία του, στηρίζεται σε μια άγνοια που τη θεωρεί γνώση. Επικαλείται αιώνιες αλήθειες και αρετές που δεν υπήρξαν ποτέ. Η ακραία βία προϋποθέτει ακραία άγνοια».

Ο Περικλής αναρωτιέται για τα κείμενα που έχει γράψει: «Είναι πεζά, είναι πεζοτράγουδα, είναι ποιήματα». Και καταλήγει. «Αν κάνω κάτι με το βιβλίο αυτό, είναι να δίνω εναύσματα για διάλογο και συζήτηση».

Κι εγώ σαν αναγνώστης συμφωνώ με το συγγραφέα ότι πρόκειται για ένα βιβλίο που θέτει ζητήματα για συζητήσεις και αναζητήσεις, αλλά επίσης λέω ότι πρόκειται για μία υπαρξιακή περιπλάνηση με ισχυρές ενσταλάξεις σοφίας, σταγόνες που γλείφουν και ρέουν από το ώριμο μυαλό του άνδρα που έχει πίσω του μια συνέχεια και συνέπεια σπουδαία στη στάση ζωής του. Και γι’ αυτό χαίρομαι που είμαι φίλος του και χαίρομαι να τον ακούω να μιλάει…

Τέος Ρόμβος, 20/10/13

 

 

Advertisements
Σχόλια
  1. Ο/Η Σοφία Λαμπίκη λέει:

    Το ανέβασα στο φβ με σχόλια, της πόπης,
    όλοι το αναπαράγουν.
    Ανάσα ψάχνει ο άνθρωπος και δεν βρίσκει,
    ευτυχώς κάτι κάνετε εσείς και ο Περικλής.
    Σας φιλώ

  2. […] που το ανέφερε και ο συγγραφέας Τέος Ρόμβος σε ένα κείμενό του  : «… Σε εποχές ζόφου και φόβου, σαν και αυτήν που […]

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s